208 Pelituotanto, finaali

Finalistit

  • Jaana Aaltonen ja Matias Saarinen,
    Stadin ammatti- ja aikuisopisto
  • Eemil Arvola ja Leevi Viitala,
    Oulun seudun ammattiopisto
  • Johanna Lackman ja Niko Kurttila,
    Stadin ammatti- ja aikuisopisto
  • Aleksi Patana ja Matias Rekonen,
    Oulun seudun ammattiopisto
  • Neea Rinta-Koski ja Aleksiina Vesterbacka,
    Suupohjan ammatti-instituutti
  • Heikki Toropainen ja Tero Piipponen,
    Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt

Design a tower defense type strategy game concept with a little twist. Make the game design easy to play but hard to master. Try to bring something new to the tower defense genre.

Your presentation materials should include original concept art and playable prototype that demonstrates the key game mechanics. Build a power point or Keynote presentation that is understandable without the verbal presentation. The presentation should include at least game concept, key features, unique selling point and target audience.

Moduuli 1. Esituotanto, 25 p
Tehtävään käytettävä kilpailuaika 8 tuntia

  • Projektin- ja tiedostonhallinta, 10 p
  • Konseptointi, 15 p

Moduuli 2. Tuotanto, 60 p
Tehtävään käytettävä kilpailuaika 11 tuntia (1 pv + 3 tuntia)

  • Prototyypin rakentaminen, 12 p
  • Prototyypin pelattavuus, 10 p
  • Pelin käytettävyys, 8 p
  • Työnjäljen laatu, 10 p
  • Pelisuunnittelu, 20 p

Moduuli 3. Esittely, 15 p
Tehtävään käytettävä kilpailuaika 5 tuntia

  • Esittelymateriaali, 15 p

 

Tehtävän laajuus ja käytettävissä oleva aika

Tehtävä toteutetaan 3*8 tunnin kestoisena, eli kilpailijoilla on tehtävään käytettävissä kahdeksan tuntia per päivä.

Lopputuloksena kilpailijoilla tulee olla valmiina tehtävänannon mukainen peli. Lopputulokset esitellään tuomaristolle viimeisenä päivänä. Myös pelin esitelmöinti kuuluu arvioitaviin osioihin.

 

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

PC työpisteet. Ohjelmistona Unity, Unreal Engine, 3D Studio Max, Zbrush, Photoshop, Blender

 

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle

Kaikki kilpailussa tarvittavat koneet ja laitteet on valmiina järjestäjän toimesta.

 

Esimerkkitehtävä ja arviointi kokonaisuudessaan

Tehtävän ja arvioinnin rakenne on samantyyppinen kuin aikaisempien vuosien Taitaja- ja semifinaalitehtävät.

Tehtävät ja arvioinnit löytyvät Skills Finland ry:n tehtäväpankista.

 

Kilpailujen aikataulu

Maanantai 20.5.2019 – Kilpailujen ilmoittautumis- ja avajaispäivä

9.00 Kilpailijoiden akkreditointi alkaa Areenalla.
Kilpailijat tuovat työvarusteet ja tarvikkeet kilpailualueelle.
Joensuu Areena
10.30 – 13.00 Lounasaika. Käytössä yliopiston ravintolat Carelia ja Aura. Itä-Suomen yliopisto, ravintolat
13.30 Joukkueiden ohjeistus avajaismarssia varten.
Joensuu Areena,
pääsuora
13.58 Joukkueet marssivat aakkosjärjestyksessä, oppaiden johtamina jäähallille
avajaisia varten.
Joensuu Areena,
pääsuora
14.00 – 15.30 Taitaja2019 avajaiset (avoin tapahtuma) Joensuu jäähalli
16.00 – 17.30 Kilpailijoiden, tuomareiden ja lajin toimijoiden yhteistoiminta-aika lajialueella.
Lajivastaava antaa turvallisuuteen ja käytännön asioihin liittyvän ohjeistuksen.
Päätuomari esittelee toimijat ja antaa kilpailun kulkuun liittyvän ohjeistuksen.
Ohjattu tutustuminen kilpailualueeseen, koneisiin ja laitteisiin.
Joensuu Areena
16.30 Juryn, joukkueenjohtajien ja kilpailuhuoltajien yhteispalaveri. Joensuun Tiedepuisto,
rakennus 1,
Louhela-sali

Tiistai 21.5.2019 – 1. kilpailupäivä, klo 10.00 – 18.00

10.00 – 12.30 Taitaja2019 Pelituotanto -kilpailu alkaa

Kilpailupäivän info kilpailijoille ja kilpailuhuoltajille.

Kilpailijat ryhtyvät konseptoimaan ja suunnittelemaan kilpailupeliään.

Lajialueet
12.30 – 13.00 Lounasaika ja mahdollisuus tutustua muihin lajeihin.
13.00 – 14.30 Kilpailuaika Lajialueet
14.30 – 15.00 Välipala lajialueella. Lajialueet
15.00 – 18.00 Kilpailuaika Lajialueet

Keskiviikko 22.5.2019 – 2. kilpailupäivä, klo 9.00 – 18.00

9.00 – 12.30 Kilpailupäivän info kilpailijoille ja kilpailuhuoltajille.

Kilpailijat tuottavat varsinaisen kilpailupelin.

Lajialueet
12.30 – 13.00 Lounasaika ja mahdollisuus tutustua muihin lajeihin.
13.00 – 14.30 Kilpailijat tuottavat varsinaisen kilpailupelin. Lajialueet
14.30 – 15.00 Välipala lajialueella. Lajialueet
15.00 – 18.00 Kilpailijat tuottavat varsinaisen kilpailupelin. Lajialueet

Torstai 23.5.2019 – 3. kilpailupäivä, klo 8.00 – 12.00

8.00 – 12.00 Kilpailupäivän info kilpailijoille ja kilpailuhuoltajille.

Kilpailijat viimeistelevät pelinsä ja esitelmöivät ne tuomaristolle.

Lajialueet
12.00 Kilpailut päättyvät kaikissa lajeissa Lajialueet
12.00 – 13.30 Arviointiaika. Lajialueet
12.30 – 13.00 Lounasaika.
13.30 – 14.00 Kolmannen kilpailupäivän tulokset julkaistaan lajialueella kilpailuhuoltajalle. Lajialueet
14.00 – 15.00 Kilpailijoiden palautekeskustelu ja valmistautuminen päättäjäisiin.
16.00 – 17.30 Taitaja2019 päättäjäiset (avoin tapahtuma)

Mitalistit marssivat oppaiden ohjaamina Jäähallille merkatuille paikoille.
Muut joukkueen jäsenet, kilpailijat ja huoltajat voivat valita paikkansa vapaasti
Jäähallin vapaasta katsomon osasta.

Joensuu jäähalli

 

Tuomarit

  • päätuomari Olli-Matti Rautiainen, Riveria